گلچین ادبیات ایران و جهان

گلچین اشعار مشاعر

برای مشاهده در ادامه مطلب


ادامه مطلب

+نوشته شده در شنبه 4 خرداد 1392برچسب:,ساعت22:39توسط علی صانعی | |

آداب زندگانی

سخن ، ناپرسیده مگوی و از گفتار خیره پرهیز کن. چون باز پرسند، جز راست مگوی. تا نخواهند ، کس را نصیحت مگوی و پند مده ، خاصه کسی را که پند نشنود که او خود خواهد اوفتد. در میان جمع هیچ کس را پند مده. از جای تهمت زده پرهیز کن و از یار بداندیش و بد آموز بگریز. به غم مردمان شادی مکن تا مردمان نیز به غم تو شادی نکنند. داد ده تا داد یابی. خوب گوی تا خوب شنوی . اگر طالب علم باشی ، پرهیزگار و قانع باش و علم دوست و بردبار و کم سخن و دوراندیش.

***

دانلود کتاب قابوس نامه با لینک مستقیم

رمز: persion2.loxblog.com

***

عمر در پرستش خدای تعالی خرج کن که حساب ، او خواهد خواست . برگذشته و شکسته و ریخته افسوس مخور . تمام زیرکی را عاقبت شناسی نام نه. معیشت تنگ را به توکل دفع کن، دین را به علم نگاه دار ، اگر علم خواهی با تنهایی بساز . فراخ دلی خواهی تن آسانی را بگذار. کم خصمی خواهی ، به خود مشغول باش. خلق را دوست خواهی ، مال را دشمن گیر. خود را آسوده خواهی ، بدمکن. شر نخواهی ، بد بگذار. جنگ نخواهی تحمل کن. دعا را بهتر از سپاه دان. امید را بهتر از گنج دان. هرچه دون خدای است همه را باطل دان. بلا از دوست عطاست ، پس ، از عطا نالیدن خطاست.

***

 

دانلود کتاب الهی نامه با لینک مستقیم

رمز فایل رر:

persion2.loxblog.com

 

***

آدمی باید که بسیار نگوید و سخن دیگری به سخن خود قطع نکند و هرکه حکایتی یا روایتی کند و او بر آن واقف باشد ، وقوف خود بر آن اظهار نکند ، تا آن کس آن سخن به اتمام رساند و چیزی را که از غیر او پرسند ، جواب نگوید. اگر سوال از جماعتی کنند که او داخل آن جماعت بود ، بر ایشان سبقت ننماید و اگر  کسی به جواب مشغول شود و او بر بهتر جوابی از آن قادر بود ، صبر کند تا آن سخن تمام شود ، پس جواب خود بگوید . بر وجهی که در متقدم طعن نکند و در محاوراتی که به حضور او میان دو کس رود ، خوض ننماید و اگر از او پوشیده دارند ، استراق سمع نکند و تا او را با خود در آن مشارکت ندهند ، مداخلت نکند.

                                                                                اخلاق ناصری ، خواجه نصیر الدین توسی

***

دانلود کتاب اخلاق ناصری

رمز فایل رر :

www.readbook.com

 

مدیونید نظر ندید.

+نوشته شده در شنبه 4 خرداد 1392برچسب:,ساعت21:48توسط علی صانعی | |